fredag 4. juni 2010

Jeg har sydd en meitai!


Jeg har funnet ut at bæretøy er fantastisk når man har en liten baby:) Fine er de også. Har brukt mitt eget elastiske sjal, men har også lånt et av søsteren min som er veldig fint. Begynte å se etter litt andre bæretøy som er litt lettere å bruke på internett, og kom over nettsiden tettinntil.no. Der fant jeg noen sømbeskrivelser på en type bæretøy som kalles meitai. Den består ganske enkelt av et panel (som babyen/barnet sitter i), og har en midjestropp og skulderstropper som man knyter rundt seg for å feste. Enkelt og greit!

Jeg tok meg en tur på Ikea og kjøpte stoffer til en billig penge og satte igang med prosjektet. Tror jeg brukte ca en uke på å klippe og sy, men det kunne gått mye raskere hadde det ikke vært for det lille matvraket jeg har i hus. Nå er ihvertfall meitai'en ferdig og vi har prøvebært litt. Har ikke vært ute med den enda, men jeg er kjempefornøyd med resultatet. En veldig sommerlig variant som kan brukes med begge sider ut:
Jeg sydde den med en sovehette som man kan feste på skulderstroppene når babyen sovner. Eskil gulpa litt så han fikk ei fille inni hetta også, men han syntes det var veldig fint å sitte der. Nå blir neste prosjekt å sy en til søsteren min, Mia, så hun har en som hun har valgt ut stoffer til selv. Jeg kommer nok også til å prøve å sy andre varianter og prøve å komme fram til et eget design. Bra det er billig på Ikea sier nå jeg når man har lyst til å prøve seg fram litt!

3 kommentarer:

  1. kjempe fin, du er virkelig kreativ å veldig flink med håndarbeidet.
    sying er noe jeg ikke kan, men har så veldig lyst å lære=)

    SvarSlett
  2. Takk:) Henta litt inspirasjon her og der, så hvor kreativ jeg er vet jeg ikke. Kan sy mye spennende, som ikke er så avansert, så det må du lære deg:)

    SvarSlett
  3. Åh, den var jo skikkelig stilig :D *liker*

    SvarSlett